• Tel: 41 353 51 70
  • spszumsko@spszumsko.edu.pl
  • Szumsko 42b, 26-035 Raków

KołazainteresowańSP Szumsko

zuch

Gromada zuchowa „PROMYCZKI”

Gromada zuchowa „Promyczki” skupia dzieci z klas I-III.  

Dzieci spotykają się raz w tygodniu (czwartek) na zbiórkach gromady, podczas której przenoszą się w świat marzeń i wyobraźni. 

Podstawową formą aktywności zuchowej jest zabawa. Jednak w zabawie na zbiórce nie zapominamy o stawianiu zuchom obowiązków – określają je m.in. Prawo Zucha czy chociażby przepisy gier. Trzeba im się podporządkować, bo dobra zabawa, odznaki i zuchowy mundur są tego warte. 

Zuchy bawią się przede wszystkim w „coś” lub „kogoś”. Odbywa się to poprzez np. uczestnictwo z zbiórkach tematycznych. Dziewczynki i chłopcy są detektywami, malarzami, pomocnikami elfów… . Wyruszają w dalekie podróże, zakładają zuchową przychodnię albo biorą udział w turniejach rycerskich. Proponowane w gromadzie zabawy różnią się jednak od podwórkowych tym, że mają fabułę i temat, a drużynowy pamięta cały czas o celach, które dzięki zabawom chce osiągnąć. 

Na zbiórkach gromady zuchy otwierają się na świat i innych ludzi. Zawierają przyjaźnie, uczą się pracować w grupie, rozwijają swoje zainteresowania i zdobywają nowe umiejętności.
Koło teatralne

KOŁO TEATRALNE

Koło teatralne działa od grudnia 2020 r. Każdy uczeń, posiadający inklinacje teatralne, recytatorskie, wokalne oraz przejawiający zainteresowania taką formą spędzania czasu wolnego, mógł zapisać się na zajęcia. Oferta zajęć skierowana była, na samym początku, 
do uczniów klasy zero, pierwszej i drugiej. Podczas zapisów okazało się, że zgłosiła się zbyt duża ilość dzieci i zasady naboru musiały ulec weryfikacji (zapisali się również niektórzy uczniowie klas starszych). Obecnie na zajęcia jest zapisanych 20 uczniów. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu i trwają godzinę zegarową lub więcej w zależności od potrzeb.

Głównym celem zajęć jest wspomaganie dzieci w ich całościowym rozwoju (intelektualnym, estetycznym, emocjonalnym, uczuciowym i manualnym) poprzez działalność twórczą.
Dzieci zdobywają wiadomości z zakresu kultury żywego słowa, czyli usprawniają narządy mowy, ćwiczą tempo i dynamikę głosu, poznają zasady prawidłowego wymawiania samogłosek i spółgłosek oraz trudnych zestawów sylabowych, a także nabywają umiejętność prawidłowego oddychania podczas mówienia.

W zakresie komunikacji niewerbalnej wykonują ćwiczenia dramowe kształcące ekspresję dynamikę ruchu, mimikę twarzy oraz poznają rolę gestów i przekład słowa w gesty. Nabyte umiejętności dzieci prezentują początkowo tylko na zajęciach podczas scenek dramowych przygotowanych lub improwizowanych, recytacji wierszy lub etiud pantomimicznych a następnie na różnego rodzaju przedstawieniach. Zajęcia koła teatralnego cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem. Stale zgłaszają się dzieci, które chciałyby bawić się w teatr.

Możliwość zaprezentowania się na „prawdziwej” scenie jest dla dzieci dużym przeżyciem. Muszą zmagać się często z trema z tremą. Mimo to, chęć występowania na scenie, rozwijania swoich umiejętności, brania udziału w kolejnych przedstawieniach, stała się dla większości uczestników koła teatralnego priorytetem.
Koło teatralne

KOŁO REGIONALNE

Koło regionalne przeznaczone jest dla uczniów klasy IV. Ma za zadanie zaznajomienie uczniów z historią, kulturą, sztuką, walorami krajoznawczymi województwa świętokrzyskiego. Ukazanie związków między ważnymi wydarzeniami w dziejach Polski, a dziejami lokalnymi. 
Ponadto rozbudzenie w uczniach zainteresowań przeszłością oraz dniem dzisiejszym swojego regionu. Kształcenie u uczniów szacunku wobec dorobku przeszłych pokoleń, potrzeby pielęgnowania tradycji regionalnych, a przede wszystkim poznanie przez uczniów swojej „małej ojczyzny”.
Dodatkowo na kole poruszana jest tematyka współczesnego świata oraz wydarzenia historyczne, które przyczyniły się do kształtowania obecnej sytuacji geopolitycznej w kraju i na świecie.
Poruszane zagadnienia:
  • Przedstawienie położenia geograficznego miejscowości.
  • Umiejscawianie na mapie Polski miejscowości i regionu.
  • Ukazanie walorów krajoznawczych regionu.
  • Odszukanie zabytków w regionie.
  • Wyjaśnienie pochodzenia nazw regionu i nazw miejscowości regionu.
  • Zapoznanie z symboliką herbów: gminy Raków, Kielc.
  • Poznanie historii województwa świętokrzyskiego.
  • Poznanie najciekawszych zabytków architektonicznych regionu.
  • Rozwijanie wiedzy o kulturze regionu- znajomość legend, obrzędy i zwyczaje związane ze świętami Bożego Narodzenia i Wielkanocą, potrawy regionalne, kultywowanie tradycji rodzinnych.
  • Przygotowanie do samodzielnego poszukiwania potrzebnych materiałów i informacji.
  • Zainteresowanie problemami, którymi żyje region.
w Szumsku